Arvin & Benet radí: Ako si vybrať realitnú kanceláriu

Stará ľudová múdrosť hovorí, že čo sa môže pokaziť, to sa určite pokazí. Na druhej strane človek, ktorý predáva svoju nehnuteľnosť, pre väčšinu z nás najdrahšiu položku svojho majetku, naozaj nepotrebuje počúvať podobné múdrosti. Aj preto je dobré zveriť túto transakciu do rúk profesionálom. Gratulujeme, prvé dobré rozhodnutie máte za sebou. Ako si však vybrať tú správnu realitnú kanceláriu?


Bolo by asi naivné čakať, že sa na internete dozviete niečo iné než to, že každá realitná kancelária je profesionálna, seriózna, že vašu nehnuteľnosť predá za najviac peňazí, maximálne do včera a bez toho, aby ste museli pohnúť prstom. A rovnako naivné by bolo myslieť si, že je to pri každej jednej pravda. :-) Ako teda spoznať skutočných profesionálov? Jednoducho. Stačí si všímať výsledky ich práce. Alebo postupovať podľa nášho zoznamu.

1. Dôsledná a profesionálna práca s inzerátmi

Ak ste niekedy navštívili niektorý portál určený na predaj nehnuteľností, určite ste si všimli obrovské množstvo inzerátov s hrôzostrašnými fotkami, na základe ktorých máte skôr chuť utekať, než si vyberať svoje nové bývanie. A práve inzerát je často prvým kontaktom potenciálneho záujemcu o nové bývanie a realitnej kancelárie. Aj preto je mimoriadne dôležité skontrolovať si, ako si realitná kancelária dáva záležať na prezentácii zverených nehnuteľností.

V ideálnom prípade sa realitná kancelária na fotenie nehnuteľnosti dôkladne pripraví – uprace nehnuteľnosť, prebehne tzv. home staging (čiže - zatraktívnenie nehnuteľnosti pre čo najväčší počet potencionálnych kupcov) a následne sa nafotí fotografom, ktorý sa špecializuje na fotografie nehnuteľností. Ten strávi na nehnuteľnosti niekoľko hodín, často prichádza fotiť viackrát, lebo sa snaží zachytiť správny uhol slnka. Ďalších pár hodín trvá postprodukcia. Samozrejme fotografia nesmie nikdy zavádzať, avšak musí nechať vyniknúť všetko krásne.

Naša rada: Vždy si pozrite celé portfólio realitnej kancelárie a okamžite vám bude jasné, koľko energie bude investovanej do predaja vašej nehnuteľnosti.

2. Prehľadná a moderná webová stránka

Máme 21. storočie a nič nie je také cenné ako váš čas. Tak prečo by ste ho mali strácať tým, že sa budete stretávať s každým jedným potenciálnym maklérom osobne, keď stačí navštíviť ich webovú stránku? Pôsobí kvalitne, prehľadne, moderne a oslovili vás texty? Ak áno, ste na dobrej ceste.

Pozdáva sa vám spôsob, akým sú nehnuteľnosti prezentované na stránke? Viete si predstaviť, že aj vaša nehnuteľnosť by bola inzerovaná rovnako? Opäť dobrá správa! Nehnuteľnosti na stránke by mali pôsobiť čistým a svetlým dojmom. Mali by vo vás vyvolávať chuť sa okamžite nasťahovať. Naopak, malé a tmavé fotografie, alebo nebodaj ešte aj neporiadok, sú znakom toho, že danej realitnej kancelárii nezáleží na vlastnej ponuke. Takej sa radšej vyhnite.

Naša rada: Webová stránka je nielen oknom do práce realitnej kancelárie, ale v 21. storočí aj dôležitým predajným kanálom. Dajte si pozor na tie, ktoré ho zanedbávajú.

3. Osobná skúsenosť vašich známych

Osobná skúsenosť je nenahraditeľná. A ak ju nemáte s realitnou kanceláriou vy, možno ju bude mať niekto z vašich kamarátov alebo blízkych. Popýtajte sa ich na ich skúsenosti, možno vám poradia aj ľudia, od ktorých by ste to ani nečakali. Aj tu je však dobré si uvedomiť, že cudzí profesionál je lepší, ako kamarát so službami nižších kvalít. Pri predaji svojej nehnuteľnosti nechcete robiť kompromisy v kvalite. Takže aj makléra, s ktorým máte spoločných známych, by ste si mali preveriť.

Naša rada: Kamaráti a rodina sú vynikajúci zdroj odporúčaní, ale ani v takom prípade sa neoplatí len slepo dôverovať odporúčaniu. Ide predsa o veľa.

4. Otestujte si osobný kontakt. Telefonicky.

Vyberte si približne tri kancelárie, ktoré vás zaujali najviac, zavolajte im a sledujte, ako sa k vám budú správať. Pretože presne tak sa budú správať aj k potenciálnym kupujúcim. Prax ukazuje, že prvý zlý kontakt môže spôsobiť až nechuť potenciálneho kupujúceho pokračovať v komunikácii. Je dôležité si uvedomiť, že prvý dojem nastáva len raz a zvrátiť ho je prakticky nemožné. Už aj preto, že ak je zlý, tak mnohokrát už kancelária ani nedostane šancu ho napraviť.

Naša rada: Zavolajte do kancelárie, ktorá sa vám pozdáva a otestujte si jej spôsob komunikácie. Ak sa jej ani nedá dovolať, tak by ste ju mali rovno zavrhnúť, lebo rovnaký problém bude mať aj potenciálny kupujúci.

5. Sídlo spoločnosti je jej zrkadlom

Stretnutie s maklérom v kaviarni, ktorú máte blízko, síce šetrí váš čas, ale oberá vás o príležitosť pozrieť si, v akom prostredí kancelária sídli. Prostredie kancelárie vám veľa napovie o serióznosti spoločnosti, aj o jej firemnej kultúre. Ak sa ocitnete v príjemných reprezentatívnych priestoroch, je pravdepodobnejšie, že ste natrafili na serióznu spoločnosť, ktorá to so svojím podnikaním myslí vážne, váži si svojich klientov a chce v realitách podnikať dlhodobo. Riziko, že ide len o nejaký podnikateľský pokus je v takom prípade výrazne nižšie.

Klienti podvedome zvyšujú alebo znižujú dôveryhodnosť ponuky aj v závislosti od toho, ako a kde im je prezentovaná, ako pôsobí maklér, atď. Treba si uvedomiť, že kúpa nehnuteľnosti je silná emócia, ľudia sa často upisujú na jej splácanie na najbližších 30 rokov, a preto pochopiteľne hľadia aj na to, kto bude celú transakciu zabezpečovať. Nikto sa nechce ocitnúť bez peňazí, aj bez bytu, preto je budovanie dôvery mimoriadne dôležité.

Naša rada: Trvajte na návšteve priestorov realitnej kancelárie a dajte na dojem, ktorý vo vás vzbudí. Rovnako to totiž bude pociťovať aj potenciálny kupujúci.

6. Menej ponúk je viac

Na prvý pohľad sa môže zdať, že viac je lepšie. Avšak ak je ponúk priveľa, vyvstáva otázka, či má maklér reálne čas kvalitne sa venovať svojmu portfóliu a či má dostatočný prehľad o každej nehnuteľnosti v ponuke. Lebo ak nie, tak to znamená, že jeho pridaná hodnota je nízka. A samozrejme na mieste je aj otázka za milión: Nečakáme od skvelého makléra, že bude nehnuteľnosti predávať tempom, že sa mu nestihnú kopiť v ponuke? :-)

Naša rada: Pozrite sa, koľko ponúk má daný maklér v ponuke. Je dôležité si uvedomiť, že ak ich je priveľa, tak jednoducho nie je v jeho silách venovať sa každej z nich v takej miere, v akej by si zaslúžila.

7. Osobnosť makléra ako najdôležitejší faktor

V rámci jedného obchodného prípadu sme zastupovali klienta, ktorý mal záujem o prenájom. Našli sme pre neho veľmi pekný byt presne podľa zadania, ale po obhliadke klient povedal, že byt nechce, aj keď je pekný a cena vyhovuje. Ako sa ukázalo, problémom bol maklér protistrany, ktorý úplne prebil dobrú emóciu z bytu svojím arogantným až nepriateľským prístupom.

Priateľský, informovaný a kompetentný maklér privedie celý predaj k úspešnému koncu rýchlejšie a hladšie. Svojím pozitívnym prístupom orientovaným na riešenia výrazne napomáha celému procesu predaja. Rozhodne by nemal so všetkými návrhmi klienta slepo súhlasiť, ale aktívne by mal vnášať do prípadu svoju pridanú hodnotu. Klient má síce vždy posledné slovo, ale mal by sa rozhodovať na základe úplných informácií a rád od makléra ( od nastavenia ceny, cez prípravu nehnuteľnosti na predaj, až po vedenie negociácie).

Naša rada: Ak vám nevyhovuje osobnosť makléra, nesnažte sa nahovoriť si, že iní to budú možno pociťovať inak. Môžu, ale nemusia. Arogantnosť, nedostatok profesionality alebo empatie sú výkričníky, ktoré by ste nikdy nemali akceptovať.

8. Provízia makléra neznamená, že za svoju nehnuteľnosť dostanete menej. Práve naopak.

Profesionálny realitný maklér pracuje v rozmedzí od 3 do 5 percent provízie z ceny nehnuteľnosti. Je nám jasné, že sa snažíte zaplatiť za predaj čo najmenej, ale to môže byť zradné. Veď jediné, čo by vás malo zaujímať je, koľko peňazí sa ocitne po predaji na vašom bankovom účte. Čo tým chceme povedať? Že 96 percent zo sumy 120.000 eur je viac ako 98,5 percenta zo sumy 115.000 eur.

Jednoducho, profesionálny maklér dokáže vašu nehnuteľnosť predať za viac peňazí ako niekto, kto to robí prvýkrát. V konečnom dôsledku tak z toho profitujete v prvom rade vy. Nehovoriac o tom, že profesionál vám obchod zabezpečí výrazne bezpečnejšie, plynulejšie a postará sa o všetky detaily (napríklad vám nenechá na krku všetku administratívu spojenú s popredajným servisom).

Príklad z praxe: Pán sa rozhodol predať svoj byt cez svojho kamaráta - makléra, o 15-tisíc lacnejšie, ako sme mu navrhovali my. Klienti sa už pred obhliadkou vyjadrovali, že byt určite kúpia bez ohľadu na stav. Po nej ostali traja kupujúci, ktorí boli ochotní byt ihneď kúpiť. Je to dobrá správa? Ani nie, skôr to naznačuje, že byt bol nacenený príliš nízko a predávajúci sa tak efektívne pripravil o pár tisíc eur.

Naša rada: Dôverujte svojmu maklérovi, veď preto ste si jeho služby zvolili. Jeho úlohou je priniesť vám z predaja nehnuteľnosti maximálnu možnú hodnotu a jeho motiváciou je provízia z ceny nehnuteľnosti. A je to tak správne. :-)

Veríme, že bol článok užitočný a ak by ste mali akékoľvek otázky alebo potrebovali viac informácií, nezabudnite, že sme tu pre vás.



created by 2CREATE advertising